نماد ایران سکو

۸ نکته طلایی طراحی پوستر تبلیغاتی جذاب

نکات طراحی پوستر های تبلیغاتی جذاب

شاید این پرسش برایتان به وجود آمده باشد که چگونه می توانید یک پوستر تبلیغاتی بسازید که جذاب به نظر برسد و پیام هدف شما را ارائه دهد؟ با رعایت نکات ساده طراحی پوستر می توانید این کار را انجام دهید.

پوستر تلفیقی از هنر گرافیک و هنر تبلیغات است. تقریباً هرفردی برای موقعیت خاصی یک پوستر یا آگهی طراحی کرده است. چه برای تبلیغ شخصی و چه برای مشتری، پوسترها می توانند راهی جالب برای ارائه پیام باشند و با طراحی حرفه‌ای تأثیر شگفت انگیزی روی ذهن مخاطب میگذارند.

پوسترها می توانند به صورت عمودی یا افقی طراحی شوند. اندازه پوستر بسته به نیاز شما و محلی که قرار میگیرد، معمولا در ابعاد A4 یا A3 و یا با فرمت بزرگ با چاپ پلات می باشد.

 

۸ نکته برای طراحی حرفه ای پوستر

برای شروع طراحی پوستر تبلیغاتی حرفه‌ای، ابتدا باید یک سری جنبه‌ها را در نظر بگیریم که به ما در سازماندهی ایده‌ها در ذهنمان کمک می‌کند. به این ترتیب، با داشتن ساختار قبلی، در زمان صرفه جویی زیادی خواهیم کرد.

۱- هدف و مخاطب پوستر را مشخص کنید

طراحی پوستر تبلیغاتی بسته به مخاطب، هدف و پیام کلیدی خود می تواند بسیار متفاوت به نظر برسد. به عنوان مثال، پوستری که یک محصول خوراکی را تبلیغ می‌کند به احتمال زیاد از نظر خلق و خو و ظاهر متفاوت از پوستری است که از مخاطبان دعوت می‌کنند تا به یک نمایش مُد بیایند. به همین دلیل، قبل از شروع طراحی پوستر، باید هدف اصلی پوستر و مخاطبین هدف آن را درک کنید؛ بنابراین بهتر است قبل از شروع  طراحی، مدتی را برای تحقیق در زمینه موضوعتان صرف کنید.

نکات طراحی پوستر های تبلیغاتی جذاب

۲- اطلاعات را جمع آوری کنید

همیشه ایده خوبی است که اطلاعات لازم را از قبل آماده کنید تا بعداً چیزی حواس شما را پرت نکند. به همین دلیل، در این مرحله، باید روی جمع آوری تمام داده هایی که باید در یک پوستر تبلیغاتی قرار دهید تمرکز کنید. برای مثال، اگر پوستری مرتبط با رویداد خاصی ایجاد می‌کنید، مطمئن شوید که نام رویداد، زمان و تاریخ، مکان و فهرست شرکت‌کنندگان را در اختیار دارید.

این به شما کمک می کند که چیدمان پوستر را به طور موثر برنامه ریزی کنید. شما باید اطمینان حاصل کنید که تمام داده های ضروری در یک پوستر قرار می گیرند.

۳- طرح و اندازه پوستر را انتخاب کنید

ایده‌ها و اندازه‌های چیدمان پوستر تبلیغاتی به چیزهای مختلفی بستگی دارد؛ مقدار اطلاعاتی که باید روی پوستر قرار دهید و مکان نمایش آن. محل نمایش پوستر مستقیماً براندازه ترجیحی آن تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر یک پوستر تبلیغاتی برای یک کافه محلی ایجاد می کنید، قطعا سایز A3 میتواند کافی باشد. اما اگر این پوستر روی بیلبورد قرار می گیرد، باید سایز بزرگتری را انتخاب کنید.

در مورد چیدمان، باید طوری برنامه ریزی شود که تمام اطلاعات لازم در پوستر تبلیغاتی قرار گیرد. اگر متن زیادی برای قرار دادن روی پوستر وجود دارد، به احتمال زیاد مجبور خواهید بود تعداد عناصر بصری را محدود کنید یا ساختار متنی هوشمندی ارائه دهید. اگر برعکس، متن زیادی وجود ندارد، می‌توانید عناصر را بزرگ ‌تر نمایش دهید و یا روی عناصر خاصی تمرکز کنید.

۴- پالت رنگی را انتخاب کنید که با پیام و مخاطب شما هماهنگ باشد

در این مرحله، مهم است که چندین چیز را در نظر بگیرید: روند رنگ در طراحی پوستر تبلیغاتی، هدف پوستر شما، نحوه درک مخاطبان، و هدف از انتخاب رنگ ها. اگر می خواهید پوستری ایجاد کنید که نه تنها مدرن به نظر برسد، بلکه حال و هوا و پیام خاصی را به بینندگان منتقل کند، همه این موارد باید هماهنگ شوند.

برای رسیدن به این هدف، روانشناسی رنگ های رایج و همچنین ترجیحات فردی یک مخاطب هدف را در ذهن داشته باشید. به عنوان مثال، رنگ‌های پر جنب و جوش می‌توانند برای رویدادهای پر انرژی مناسب باشند، در حالی که رنگ‌های آرام می‌توانند برای پوسترهای اطلاعاتی مفید باشند – اما فقط در صورتی که مخاطبان شما نیز آن را درست بدانند.

به خاطر داشته باشید که تداعی با رنگ های خاص و ترکیب آنها بسته به کشور یا بافت فرهنگی می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، قرمز و سبز اغلب با کریسمس در ایالات متحده مرتبط هستند. اما در چین، رنگ‌های سنتی کریسمس قرمز و طلایی هستند.

نکات طراحی پوستر های تبلیغاتی جذاب

۵- فونت های مناسب را انتخاب کنید

اگر فونت های پوستر هدف تزئینی داشته باشند، ممکن است به راحتی قابل خواندن نباشند. پس، اگر نیاز دارید اطلاعات مهمی را درج کنید، مطمئن شوید که با فونت های خوانا نوشته شده باشد.

قانون کلی طراحی این است که تعداد فونت های یک پوستر را به ۲ یا ۳ فونت محدود کنید تا مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار ندهند. همچنین می توانید از سبک های مختلف فونت برای سرفصل ها و متن اصلی استفاده کنید تا سلسله مراتبی ایجاد کنید و به بینندگان کمک کنید پیام اصلی را به راحتی تشخیص دهند.

۶- ایجاد یا جمع آوری عناصر بصری برای یک پوستر

می توانید با عناصری که خودتان ایجاد می کنید یا از وب سایت ها دانلود می کنید کار کنید. همچنین می توانید از تصاویر هوش مصنوعی در طراحی پوستر تبلیغاتی برای تولید اشیاء بصری خاص یا هنر انتزاعی استفاده کنید. در هر یک از این موارد، مهم است که به تعداد و کیفیت تصاویر استفاده شده فکر کنید.

۷- بررسی و بازنگری

پس از تکمیل اولین پیش نویس پوستر، آن را برای مدتی کنار بگذارید. حتی اگر امروز نیاز به ارائه نتیجه نهایی دارید، سعی کنید قبل از شروع بررسی طرح خود حداقل نیم ساعت مکث کنید. گاهی اوقات، دور شدن از کار و بازگشت به آن به ما امکان می دهد تا به سرعت عیب ها را تشخیص دهیم.

پس از بازگشت به پوستر خود، آن را به طور کامل بررسی کنید. به اصول طراحی مانند ترکیب، اندازه فونت و ترکیب رنگ و همچنین به هرگونه ناهماهنگی یا خطا توجه کنید. املا، گرامر و هماهنگی بصری کلی را بررسی کنید.

۸- پوستر تبلیغاتی خود را ارائه دهید

اگر می خواهید پوستر خود را به مشتری ارائه دهید یا آن را در نمونه کار خود به نمایش بگذارید، برای این منظور از موکاپ استفاده کنید. موکاپ ها فایل‌های از پیش ساخته‌شده‌ای هستند که به شما امکان می‌دهند نشان دهید که طراحی خود هنگام چاپ در خیابان‌های شهر، یا برای مثال روی بیلبورد چگونه به نظر می‌رسد.

استفاده از موکاپ همیشه ضروری نیست، اما افزودن آنها به مشتریان این امکان را می‌دهد تا ببینند که پوستر طراحی شده در محیط واقعی چگونه به نظر می‌رسد.

 

استفاده از ایده‌های نوین در طراحی پوستر تبلیغاتی

آگاهی از گرایش‌های طراحی گرافیک می‌تواند به شما کمک کند تصاویری بسازید که مدرن و مرتبط با مخاطبان هدف شما به نظر برسند. در حالی که صنعت طراحی به طور کلی بسیار پویا و متنوع است، اکثر روندهای طراحی، حداقل برای یک یا دو سال وجود دارند. بنابراین، گرایش های زیر را برای سال جاری در نظر بگیرید:

نکات طراحی پوستر های تبلیغاتی جذاب

۱- مینیمالیسم جسورانه

این رویکرد به این معنی است که شما باید از هر عنصر طراحی، آگاهانه استفاده کنید و تنها مواردی را انتخاب کنید که برای انتقال یک پیام خاص و خدمت به یک هدف ضروری هستند. یک پوستر، مینیمالیسم اغلب به معنی رعایت یک پالت رنگ محدود و انتخاب محدودی از فونت است.

پوسترهای مینیمالیسم جسورانه معمولا برای معرفی محصول، تبلیغات محصول، رویدادهای شرکتی و کنفرانس ها استفاده می شوند.

۲- ضد طراحی

ضد طراحی نقض آگاهانه قوانین طراحی است، اما به روش زیباشناختی. این می‌تواند شامل متن های همپوشانی، تصاویری تحریف شده، ترکیب بندی های جانبی، رنگ های ناهماهنگ، و فونت هایی با اندازه ها و وزن های مختلف باشد.

باتوجه به روحیه سرکش، این سبک معمولاً در پوسترهای رویدادهای فرهنگی و هنری استفاده می شود؛ مانند جشنواره ها، افتتاحیه گالری ها، کنسرت ها و…

۳- طراحی هندسه

هندسه یکی از گرایش های جاودانه است که در چند سال اخیر اهمیت خاصی پیدا کرده است. این سبک از اشکال، خطوط و الگوها برای ایجاد ترکیبات بصری جذاب با ظاهری مدرن استفاده می کند.

در طراحی پوستر، عناصر هندسی می توانند به ایجاد حس نظم، مدرنیته و ساختار کمک کنند. چنین تصاویری تمیز و منظم به نظر می رسند و می توان از آنها برای ترویج کنفرانس های فناوری و کارگاه های آموزشی استفاده کرد.

۴- کلاژ

کلاژ یکی از جالب ترین و خلاقانه ترین تکنیک هاست. همه چیز در مورد استفاده از ترکیبی از تصاویر، بافت ها و فونت ها برای ایجاد یک ترکیب بصری غنی است.

این سبک می تواند به عنوان یک گرایش جداگانه و به عنوان بخشی از سایر گرایش ها مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، پوسترهای ضد طراحی می توانند شامل عناصر کلاژ باشند.

از پوسترهای کلاژ می توان برای موارد مختلف استفاده کرد. با این حال، آنها اغلب برای نمایش های هنری و مد ایجاد می شوند.

۵- گرادینت های انتزاعی

از دیرباز در طراحی گرافیک از گرادینت استفاده می شود. با این حال، اخیراً پیچیده‌تر و روشن‌تر شده‌اند و اغلب به عنوان اشیاء اصلی در یک ترکیب استفاده می‌شوند.

اگر می خواهید از گرادینت های انتزاعی برای الهام گرفتن از طراحی پوستر خود استفاده کنید، مطمئن شوید که بینندگان را با رنگ های زیاد غرق نکنید. اغلب، ۲ تا ۴ رنگ که مکمل یکدیگر هستند کافی است، به خصوص اگر در ترکیب رنگ ها تازه کار هستید.

پوسترهای گرادینت انتزاعی اغلب برای موضوعات سلامت و تندرستی و برای تبلیغ رویدادهای مختلف جوانان استفاده می شود.

۶- پیکسل ها

می توانید از پیکسل ها برای ساخت پوسترهایی با ظاهر و احساس متفاوت استفاده کنید. علاوه بر این، پیروی از این روند به این معنی نیست که تمام تصاویر پوستر خود را به هنر پیکسل تبدیل کنید. در عوض، می‌توانید به سادگی پیکسل‌هایی با اندازه‌های مختلف به ترکیب خود اضافه کنید یا فونت‌های مبتنی بر پیکسل را برای ظاهری مدرن انتخاب کنید.

پوسترهای پیکسل را می توان برای مناسبت های مختلف از جمله رویدادهای بازی و نمایشگاه های دیجیتال استفاده کرد.

۷- تایپوگرافی

تایپوگرافی به تنهایی می تواند برای خلق تصاویری خیره کننده کافی باشد. انتخاب هوشمندانه فونت ها و ترازبندی متن می تواند به شما کمک کند نه تنها پیامی را منتقل کنید، بلکه این پیام را چشم نواز و غیرعادی کنید. برای پیروی از این روند، از فونت‌هایی با قصد و نیت استفاده کنید، شخصیتی به پیام خود اضافه کنید یا بر یک جمله خاص تأکید کنید.

پوسترهای تایپوگرافی اغلب برای تبلیغ رویدادها و کارگاه های آموزشی مختلف، به ویژه موارد مرتبط با هنر، موسیقی و ادبیات استفاده می شود.

نکات طراحی پوستر های تبلیغاتی جذاب

۸- طراحی سه بعدی

برای سال ها، طراحی سه بعدی چشم نواز بود، اما ایجاد آن دشوار بود؛ خوشبختانه، این مشکل با گذشت زمان حل شد. این روزها، ابزارهای ساده‌تر و مقرون به صرفه‌تری داریم، بنابراین طراحی سه بعدی دوباره مد شده است و این بار، حتی طراحان مبتدی نیز می توانند چنین تصاویری را ایجاد کرده و از آنها برای پروژه های پوستر تبلیغاتی خود استفاده کنند.

پوسترهای سه بعدی اغلب برای تبلیغ تاسیسات هنری و رویدادهای مرتبط با فناوری استفاده می شوند.

 

نتیجه گیری

از طراحی پوستر می توان برای تبلیغ محصولات یا رویدادها، افزایش آگاهی، ارائه پیام های خاص و ایجاد تصاویری جذاب برای نمونه کارهای خلاقانه شما استفاده کرد. این روزها ایده‌های نوین در تبلیغات رویدادها باعث شده اند پوسترها بسته به روندی که انتخاب می‌کنید، از پوسترهای قدیمی گرفته تا آینده‌نگر بسیار متفاوت به نظر برسند. دستورالعمل های گام به گام فهرست شده در این مقاله را دنبال کنید تا بتوانید پوسترهای تبلیغاتی جذاب و با کیفیت بالا را به راحتی طراحی کنید.

تصویر زهرا شفیعی فر
زهرا شفیعی فر
ما در تیم تولید محتوای سکو مدیا تلاش میکنیم تا بهترین راهکارها را برای رشد کسب و کار شما به وسیله دیجیتال مارکتینگ با ابزارهای طراحی سایت، تولید محتوای ویدیوئی و طراحی هویت بصری ارائه دهیم تا کمکی برای بازاریابی و رشد کسب و‌ کارهای اینترنتی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *