نماد ایران سکو

تأثیر ویدیوهای آموزشی در برندسازی

تاثیر ویدیوهای آموزشی در برندسازی

مقدمه

دنیای امروز، دنیای حکمرانی رسانه­ ها است، تصویر و صدا بیشتر و بهتر از متن نوشتاری اطلاعات را برای مخاطب منتقل می­کند. ویدیو نیز از جمله ابزارقدرتمند رسانه ­ای است؛ که همزمان به­ صورت دیداری و شنیداری توجه مخاطب را به خود جذب می­کند.

ویدیوهای آموزشی(EDUCATIONAL VIDEOS)، شگردهای نفوذ در قلب و ذهن مشتری، روشهای جذب مشتری و فراگیری برند را به شما یاد می­دهند. همچنین راهکاری برای ارتقاء مزیت و برتری برند شما نسبت به رقبا را ارائه می­ نمایند.

ساخت ویدیوی آموزشی برای راه ­اندازی و ارتقای کسب وکار به شما کمک می­کند، از این رو لازم است اول برند را بصورت علمی بشناسید و سپس با اهمیت و تأثیرات ویدئوهای آموزشی در برندسازی آشنا شویم.

 

برند یا شناسه چیست؟

برند همان نام، عبارت، اصطلاح، نشانه، علامت، نماد، طرح یا ترکیبی از آنها بوده که هدف آن معرفی کالا یا خدمتی است که یک فروشنده، یا گروهی از فروشندگان عرضه می­کنند و بدین وسیله آنها را از محصولات شرکتهای رقیب متمایز می­سازند. یا به عبارت دیگر، برند؛ عصاره‌ای از وعده­ ها، تعهدات، تجربیات و عوامل وابسته ابزاری و رفتاری است که نتیجه آن وجهه، جایگاه، ارزش ویژه و دارائی پنهان است.

 

منظور از ویدیوهای آموزشی چیست؟

منظور از ویدیوهای آموزشی در برندسازی، بالابردن ارتباط بین مخاطبان و برند است. از این نوع ویدیوها برای انتقال اطلاعات، آموزش محصولات و خدمات، بالا بردن میزان آگاهی مشتریان یا مخاطبان نسبت به محصول و تقویت اعتماد به برند است. ویدئو از دیدگاه رسانه­ شناسی، مدل رسانه گرم به ­حساب می ­آید که قوه تخیل انسان را درگیر نموده تا از این طریق اطلاعات را در کمترین زمان به ذهن انسان منتقل نماید.

برندها توسط ویدئوهای آموزشی، در واقع توانایی خود را برای حل مشکلات و نیازهای مشتری یا مخاطبان نشان می­دهند و به مخاطبان خود کمک می­کنند تا محصولات و خدمات شان را بهتر بشناسند.

اهمیت ویدئوهای آموزشی در برند سازی

ویدیوهای آموزشی ابزاری قدرتمند در ایجاد ارتباط معنادار با مخاطبان هستند. این ابزار به برندها امکان می­دهد تا اطلاعات و دانش خود را به صورت جذاب و موثر به مخاطبان ارائه دهند و ارتباط بیشتری با آنها برقرار کنند. از طرفی ویدئوهای آموزشی با ارائه راهکارها و راهنمایی­ های مفید به مخاطبان، باعث افزایش اعتماد به برند و تقویت ارتباط مخاطب با آن می­شوند.

تاثیر ویدیوهای آموزشی در برندسازی

استفاده از فیلم آموزشی چه مزیتی را برای برند شما ایجاد می کند؟

ویدئوها با ارائه محتوای آموزشی مرتبط با محصول یا خدمات شرکت یا سازمان، به مخاطبان کمک می­کنند تا با برند و محصولات آنها آشنا شوند و به طور مستقیم یا غیر مستقیم با نام برند در ارتباط باشند. مزایای این نوع ویدیوها عبارت اند از:

۱- مخاطبان را به خرید محصول ترغیب می­کند

طبق نظر سنجی­ ها، ۷۴% از مخاطبانی که ویدیوی توضیحی درباره محصول یک برند را تماشا کرده­ اند اقدام به خرید آن نموده اند. یعنی مخاطب به مشتری تبدیل می­شود.

۲- باعث ایجاد اطمینان می­شود

در فضای مجازی؛ همیشه مخاطب نسبت به کیفیت کالا یا خدمات تردید دارد. وجود ویدیو، کیفیت و واقعیت کالای شما را به طور شفاف ارائه می­دهد. طبق آمارها، ۵۷% از مخاطبان اظهار داشتند این گونه ویدئوها باعث افزایش اطمینان آنها برای خرید محصول شده است.

۳- برای کاربران تلفن همراه سهولت و جذابیت دارد

تحقیقات نشان داده ۹۰% تماشاگران؛ ویدیو را در تلفن همراه خود می­بینند. بخاطر اینکه تلفن قابل حمل است و در هر زمان و هر مکان قابل استفاده بوده، کاربران می­توانند حتی در حال راه رفتن نیز ویدئو تماشا کنند و اطلاعات کسب نمایند.

۴- ویدیو، اهداف را سریع انتقال می­دهد

تیزرهای تبلیغاتی، در عرض چند ثانیه اهداف برند شما را به مخاطبان منتقل می­کنند. ابزارهای رسانه­ ای کاربران را قادر می سازد که با یک کلیک بتوانند سریع به هدف مورد نظر خود برسند. اکثر افراد دیگر حوصله خواندن متن های طولانی تبلیغاتی را ندارند، پس اقدام به مشاهده ویدیوهای آموزشی و تیزرهای تبلیغاتی می کنند.

 

 

ویدیوی آموزشی در برندسازی، مهارتهای زیر را به شما آموزش می­دهد

  • مهارت ارتباطی و تعاملی برند: مانند تولید محتوای ویدیویی جذاب و متنوع در شبکه های اجتماعی برای مخاطبان و مشتری، اطلاع رسانی مناسبت­ ها و رویدادهای برند، نظرسنجی از مشتریان، شریک کردن در تصمیم گیری های برند و گرفتن بازخورد از مشتری.
  • تعیین جایگاه برند: شناخت مخاطبان، مشتریان و رقبا برای تشخیص جایگاه برند.
  • مهارت مدیریت زمان: مانند تقسیم وقت، تعیین اولویت ها و استفاده از فناوری های مدیریت زمان.
  • مهارت مذاکره و فروش: مدیریت اعتراضات مشتری، برقراری ارتباط درست با مشتری و تسلط به روش مذاکره و فروش.
  • مهارت بازاریابی دیجیتالی: استفاده از سئو و تبلیغات آنلاین، استفاده از رسانه­ های اجتماعی و بهینه­ سازی موتورهای جستجو.
  • مهارت تمایز و تفاوت: راهکارهای متفاوت در ارائه خدمات و محصولات باعث تمایز برند نسبت به رقبا می­شود.
تاثیر ویدیوهای آموزشی در برندسازی

نکات کلیدی در ساخت ویدیوهای آموزشی

  • هدف برند: برند شما چه هدفی را دنبال می­کند؟ و چه نیازهایی را برآورده می­کند.
  • ایجاد هویت بصری برند: ساخت ظاهری مناسب برای برند با استفاده از رنگ ها، فونت­ ها، لوگو و سایر عناصر طراحی.
  • انتخاب نام و لوگوی مناسب: انتخاب نام قوی و لوگویی که منحصر به فرد در برند باشد یکی از اولین و مهم ترین مراحل برندسازی به شمار میرود.
  • تاکید بر ارزش برند برای مشتریان: مثلا چه ارزش افزوده­ای برای مشتری ایجاد می­کنید و چطور این ارزش از رقبا متمایز کننده باشد.
  • تولید محتوای جذاب: محتوا مطابق با نیازها و علایق مخاطبان تولید شود.
  • استفاده از رسانه­ های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبان: از طریق شبکه های اجتماعی و راه های ارتباطی مختلف با مشتریان خود تعامل داشته باشید.

 

تأثیرات ویدئوی آموزشی در برندسازی و تقویت برند شما

به یاد داشته باشید که ساخت ویدیوهای آموزشی بستگی به نوع کسب و کار شما دارد. پس با توجه به هدف برند خود موضوع ویدیو را انتخاب کنید، اما بطور کلی این موارد برای تقویت برند شما تأثیر دارد:

  • افزایش شناخت برند: ویدیوهای آموزشی با استفاده از لوگو و ارتباط محتوایی، روند شناخت برند را در ذهن مخاطبان بهبود میبخشد.
  • تقویت هویت برند: توسط محتوای آموزشی متناسب با ارزشهای برند، هویت برند تقویت شده و مخاطبان با برند ارتباط عمیق­ تری برقرار می­کند.
  • جذب مخاطب جدید: ارائه محتوای آموزشی جذاب و مفید، مخاطبین جدیدی را برای شما جذب نموده و پایبندی آنها را به برند شما تقویت می­کند.
  • انتقال دانش ها: با ارائه محتوای آموزشی، ارزش ها، دانسته ­ها، تجربیات و توصیه ­های خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارید و از این طریق ارتباط خود را با آنها تقویت کنید.
  • افزایش اعتماد: ویدیوهای آموزشی با ارائه محتوای ارزشمند، هدفمند و قابل اعتبار، اعتماد مخاطب را به برند افزایش می­دهد.
  • ارتباط از طریق احساسات: ویدیو می­تواند احساسات مخاطبان را در مورد برند تحریک کند و ارتباط عمیق­ تری بین آنها و شما ایجاد کند.
  • تأثیر بر انگیزه و مشارکت: ویدیوی آموزشی می تواند انگیزه مخاطبین برای یادگیری و مشارکت بیشتر با برند را افزایش دهد.

 

نقش ویدیوهای آموزشی در ارتقای مشارکت مخاطبان

ویدئوهای آموزشی به مخاطبان این توانایی را می­دهد تا به صورت فعال در فرآیند یادگیری شرکت کنند و ارتباط نزدیکی با برند برقرار کنند. از طرف دیگر، ارائه محتوای آموزشی مفید و کاربردی توسط برند باعث ایجاد ارتباط عمیق ­تری با مخاطبان می­شود و آنها را به ارتباطات مکرر و مداوم با برند تشویق میکند.

 

نقش ویدئوهای آموزشی بر اعتبار برند

ویدئوهای آموزشی به دلیل جذابیت و تاثیرگذاری خود، می تواند اطلاعات را به شکل واضح و قابل فهم به مخاطب منتقل کند و در نتیجه اعتماد مخاطب به برند را افزایش دهد. به علاوه، ویدئوی آموزشی به مشتریان کمک می­کند تا مهارتها و دانش خود را افزایش دهند.

 

محتوای ویدیویی آموزشی مناسب چه نوع کسب و کاری است؟

از این محتوای ویدیویی؛ تقریبا هر کسب و کاری می­تواند برای ارائه خدمات یا محصولات خود استفاده کند. چون‌ فضای رسانه و خصوصا شبکه ­های اجتماعی برای همه بطور یکسان قابل دسترسی است. بطور نمونه:

  • کسب وکارهای آنلاین: معرفی محصولات در فروشگاه های اینترنتی.
  • خدمات آموزشی شخصی: معرفی و برگزاری دوره های آموزشی.
  • خدماتی گردشگری: معرفی مناطق گردشگری، مکان های دیدنی و….
  • خدمات درمان: آموزش های مراقبت و سلامت فردی، خدمات درمانی و….
  • راه اندازی کسب وکار جدید: مثلا یک ایده دارید میخواهد راه اندازی کنید.
  • فعالیت خلاقانه و هنری: مانند ایده ­یابی، طراحی گرافیک، عکاسی، نوازندگی و….
  • کسب و کارهای خدماتی: مانند مشاوره، خدمات کاریابی و….
  • خدمات زیبایی: معرفی محصولات مراقبتی و زیبایی، شیوه استفاده و نگهداری.
  • و سایر موارد مانند کسب و کارهای خانگی، صنایع دستی، و غیره…
تاثیر ویدیوهای آموزشی در برندسازی

شما تا اینجای مقاله تأثیرات ویدیوهای آموزشی را در برندسازی بررسی کردید، آشنایی با نکات زیر نیز می­تواند به محبوبیت برند شما بیفزاید:

 

فرمول برند به زبان ساده

وعده و قول + پایبندی و تعهد = برند یا شناسه

یک ضرب المثلی است که میگویند؛ قول بدهید آنچه را که می­توانید انجام دهید و انجام دهید آنچه را که قول می­دهید تا نیکنام شوید و نیکنام بمانید.

پس در قبال وعده ­های خود متعهد باشیم تا به شهرت و اعتبار برند ما افزوده شود.

عناصر برند خوب عبارت­اند از:  مطلوبیت، مجذوبیت و محبوبیت. یک برندساز موفق همزمان این سه عنصر را برای مشهور سازی، معتبر سازی و فراگیری برند خود استفاده می­کند. اگر شما می­خواهید صاحب یک برند یا نام و علامت تجاری معتبر و فراگیر شوید حتما بطور همزمان از این عناصر در برند خود استفاده نمایید.

 

تنوع گرایی مشتریان

مشتری همیشه تنوع طلب است و حق هم دارد. چرا که تنوع طلبی نشانه پویایی و زنده بودن بازار است که برای مشتریان حق انتخاب را ایجاد می کند؛ البته تنوع طلبی از جمله خصوصیات ذاتی انسانها است، از این رو شما نمی­توانید تنوع طلبی مشتری و مخاطب را نادیده بگیرید.

مشتری در بازار همیشه به دنبال کالای ارزان، با کیفیت و مطلوب است. شما باید این دغدغه را داشته باشید که چگونه می­توانیم در قلب و ذهن مخاطبان یا مشتریان نفوذ کنم و نسبت به رقبا، برتری در ارائه خدمات یا محصول داشته باشم؟ باید شگردی را بکار بگیرید که باعث مقبولیت و پذیرش مشتری شود. ساخت ویدیوهای آموزشی جذاب یکی از شیوه‌هایی است که شما میتوانید با استفاده از این نوع محتوا، به قلب مشتری نفوذ کنید و ذهن او را به سمت خدمات یا کالای خود هدایت کنید.

 

نتیجه ­گیری

ویدیوهای آموزشی یا به عبارتی EDUCATIONAL VIDEOS به عنوان یکی از ابزارهای مهم در برندسازی و ارتقای تجربه مشتریان، نقش بسزایی دارند. این ویدئوها از طریق ارائه اطلاعات مفید، توضیح محصولات و خدمات، حل مشکلات و پشتیبانی مشتری، ارتقای اعتماد و افزایش وفاداری، به برند کمک می کنند. با رعایت رویکردها و مزایای مطرح شده و اجرای مناسب ویدئوهای آموزشی، برندها می توانند تأثیر مثبتی روی مخاطبان خود داشته باشند.

تصویر محمدجواد احمدی
محمدجواد احمدی
ما در تیم تولید محتوای سکو مدیا تلاش میکنیم تا بهترین راهکارها را برای رشد کسب و کار شما به وسیله دیجیتال مارکتینگ با ابزارهای طراحی سایت، تولید محتوای ویدیوئی و طراحی هویت بصری ارائه دهیم تا کمکی برای بازاریابی و رشد کسب و‌ کارهای اینترنتی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *