نماد ایران سکو

استراتژی های ویدئو مارکتینگ در تبلیغات

استراتژی های ویدئو مارکتینگ

دنیای امروز؛ دنیای رقابت است. استفاده از استراتژی های ویدئو مارکتینگ برای تبلیغات آنلاین امری حیاتی است. با رشد روزافزون اینترنت و فضاهای رسانه‌ای، ویدئو به عنوان یکی از قدرتمندترین ابزارها برای جذب مخاطبان و افزایش فروش شناخته می­شود.

شاید شما با اصطلاحاتی مانند استراتژی کسب وکار، استراتژی فروش، استراتژی جذب و حفظ مشتری، استراتژی تبلیغات و غیره زیاد برخورده‌اید که تا الان برایتان نامفهوم است.

از این رو، در این مقاله، به تعریف استراتژی و نیز به بررسی استراتژی‌های کلیدی ویدئو مارکتینگ پرداخته می­شود. همچنین راهکارهایی را آموزش خواهید دید که بتوانید یک فرد استراتژیست در کسب و کارتان باشید.

 

تعریف استراتژی

برای کلمه استراتژی یا راهبرد تعریف‌های مختلفی ارائه شده است. به زبان ساده؛ استراتژی عبارت است از راه‌های رسیدن به هدف، استراتژی به معنای طرح و برنامه ریزی دقیقی است که برای دستیابی به اهداف مشخص یا حل مسائل خاص تدوین می­­شود. این طرح شامل تعیین اهداف، تحلیل محیط، انتخاب راهبردها، اعمال اقدامات مشخص و ارزیابی عملکرد است.

استراتژی های ویدئو مارکتینگ

استراتژی ویدئو مارکتینگ برای تبلیغات آنلاین

استراتژی یا راهبردها در ویدئو مارکتینگ، شامل تصمیم گیری در مورد نحوه تولید و انتشار ویدئو در کانال های مختلف مانند شبکه های اجتماعی، وبسایت و پلتفرم های ویدئویی می­شود که به صورت هدفمندانه بازاریابی محتوا و تبلیغات را انجام می­دهد.

انتخاب اهداف مشخص، ایجاد محتوای جذاب و مفید برای کاربران در کانال های مختلف و در نهایت تجزیه وتحلیل عملکرد و واکنش های کاربران، از جمله استراتژی های ویدئو مارکتینگ در تبلیغات آنلاین است.

 

 استراتژی هایی که در ویدئو مارکتینگ بکار گرفته می­‌شود

  • تعیین هدف: الزاما شما باید در قدم اول هدف خود را مشخص کنید که شامل افزایش فروش، افزایش آگاهی برند، جذب مشتری جدید و یا هر هدف دیگری که مد نظر شما است.
  • شناسایی مخاطب: ابتدا مخاطبان خود را شناسایی و مشخص کنید. درباره خصوصیات آنها مانند سن، علایق، نیازها، موقعیت جغرافیایی، تحصیلات و غیره.. اطلاعات کسب کنید.
  • ایجاد محتوای جذاب: محتوای ویدئویی خود را جذاب و مطابق سلیقه مخاطبان ارائه کنید تا توانایی جذب مخاطب را داشته باشد.
  • انتخاب پلتفرم مناسب: سعی کنید میزان ترافیک مخاطبان را در پلتفرم‌های مختلف پیدا کنید، مثلا بازدیدها در اینستاگرام بیشتر است یا تلگرام و غیره.
  • استفاده از تکنیک های ویدئوسازی: برای ویدئوسازی مهارت و نبوغ به خرج دهید مانند استفاده از انیمشن ها، ویدئوهای توضیحی و… برای جلب توجه بیشتر.
  • استفاده از تکنیک های روانشناسی: شما باید خود را با مهارت های روانشناسی آشنا کنید مثلا کاربرد رنگ ها و تصاویر را بفهمید یا نقدها و مقایسه های مشتریان را  بتوانید تجزیه و تحلیل کنید.
  • بازخورد و بهینه سازی: پس از انتشار ویدئوها، توسط ابزارهای خاص، داده‌ها و بازخوردها را تجزیه و تحلیل کرده و استراتژی خود را بهینه کنید.
استراتژی های ویدئو مارکتینگ

باید یادآور شد که تعیین استراتژی شما با توجه به نوع کسب و کار، محیط کسب وکار و مخاطبان شما همواره درحال تغییر است.

از استراتژی دیگران می‌توانید الگو بردارید، اما دقیقا نمی‌توانید آن را اجرا کنید.

 

در استراتژی ویدئو مارکتینگ از چه ویدئوهایی می‌توان برای تبلیغات استفاده کرد؟

استفاده از ویدئوهای زیر، شما را قادر می‌سازد که آینده مطلوب برند خود را بواسطه تبلیغات آنلاین ترسیم نمایید:

  1. ویدئوهای آموزشی: ویدئوهایی که آموزش دهنده محصولات یا خدمات شما برای مخاطبان باشد.
  2. ویدئوهای داستانی: ایجاد داستان‌های جذاب و مفهومی که مخاطب بتواند ارتباط خوبی با برند برقرار کند و احساسات آنها را ترغیب نماید.
  3. ویدئوهای تبلیغاتی: طراحی و ایجاد ویدئوهای جذاب و کارآمد که پیام تبلیغاتی محصول و خدمات را به مخاطب برسانند.
  4. ویدئوهای نمایش محصول: ایجاد ویدئوهای که محصولات و خدمات را به نمایش بگذارد و ویژگی‌ها و امکانات محصول را به مخاطبان نشان دهد.
  5. ویدئوهای انگیزشی و ترفندی: راهکار و ایده جدید ارایه کنید و ترفندی را بکار گیرید که انگیزه‌دهنده باشد.

 

نقش ویدئو مارکتینگ در افزایش تأثیرگذاری تبلیغات آنلاین

شاید سوال اساسی شما این باشد، چه استراتژی‌هایی می­توانند باعث افزایش تاثیرگذاری در تبلیغات آنلاین شود. برای پاسخ به این سوال، اول باید ویدئو مارکتینگ و تبلیغات آنلاین را بشناسیم تا بتوانیم نقش استراتژی را دقیق متوجه شویم.

مفهوم ویدئو مارکتینگ

به ویدئو مارکتینگ؛ مارکتینگ تصویری نیز می­گویند. به عنوان یک روش برجسته در تبلیغات آنلاین شناخته می­شود که از ویدئو به عنوان ابزار اصلی برای تبلیغات و ارتباط با مخاطبان استفاده می­شود.

در توصیف ویدئو می‌توان گفت: ویدئو به عنوان وسیله بصری و صوتی، توانایی انتقال اطلاعات را با سرعت و کارایی بیشتری نسبت به متن و تصاویر دارد.

مفهوم تبلیغات آنلاین

تبلیغات آنلاین به هرگونه تبلیغات و ارتباطات تجاری اعم از تبلیغات متنی، تصویری، صوتی یا ویدئویی است که از طریق اینترنت به کمک وبسایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های تبلیغاتی، ایمیل‌ها، و سایر وسایل دیجیتالی انجام می­شود.

از طریق تبلیغات آنلاین، کسب و کارها و برندها می‌توانند بطور مستقیم با مخاطبان خود در تمامی نقاط جهان ارتباط برقرار کنند و محصولات خود را معرفی نمایند. این تبلیغات نسبت به تبلیغات سنتی هزینه کمتری دارد و در عوض امکان اندازه‌گیری دقیق تاثیرات آن نیز وجود دارد.

تبلیغات آنلاین مزایای زیادی دارد مثلا امکان دسترسی به مخاطبان جهانی، تنوع در فرمت‌های تبلیغات و امکان تنظیم تبلیغات براساس نیازها و علایق مخاطبان.

استراتژی های ویدئو مارکتینگ

حال نقش ویدئومارکتنیگ  را در افزایش تأثیرگذاری تبلیغات آنلاین بررسی می­‌کنیم:

  • جذابیت بالا: ویدئوها جذاب‌تر از متن یا تصاویر هستند. با استفاده از تصاویر متحرک، صدا و افکت‌های ویژه می توانید جلب توجه نمایید و انگیزه مخاطبان را برای تماشای محتوا افزایش دهید.
  • انتقال پیام بهتر: ویدئو به دلیل ترکیب صدا و تصویر، می توانند پیام و احساسات را بهتر انتقال دهند. این کار باعث می­گردد مخاطب به راحتی متوجه محتوای تبلیغاتی شود و با آن ارتباط برقرار کند.
  • ارتباط انسانی تر: ویدئو اغلب، احساسات و ارتباط انسانی بیشتری را به مخاطبان منتقل میکند. از این رو مخاطبان احساس می‌نمایند که با برند یا محصول شما ارتباط نزدیکتری دارند.
  • قابلیت اشتراک گذاری: میزان اشتراک گذاری ویدئوهای با محتوای جذاب در شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد است. اگر یک مخاطب ویدئوی مورد علاقه خود را ببینند به احتمال زیاد آنرا با دوستان خود به اشتراک می­گذارد. که این امر به افزایش تأثیرگذاری تبلیغات شما کمک می­کند.
  • اندازه گیری: مزایای پلتفرم‌های آنلاین این است که ابزاری برای تجزیه و تحلیل دارند. شما میتوانید توسط این ابزارها میزان تاثیرگذاری ویدئوهای خود بر روی مخاطبانتان را متوجه شوید. بواسطه نتایج آن، استراتژی آینده خود را نیز می­توانید دقیق‌تر و بهتر طراحی نمایید.

 

تعیین زمان انتشار ویدئو

انتخاب بهترین زمان برای تبلیغات آنلاین بستگی به مخاطبان هدف، نوع کسب و کار و منطقه جغرافیایی دارد. مردم معمولا، در اوقات استراحت، ساعات غیرکاری مانند شب، آخر هفته‌ها و تعطیلات به اینترنت مراجعه می‌کنند. برخی محققان حوزه رسانه و دیجیتال، ساعات طلایی برای تبلیغات آنلاین و فعالیت در اینترنت را از ۶ تا ۱۰ شب می­دانند.

آمار تعامل جهانی در اینستاگرام در سال 2024

طبق آماری که توسط sprout social بررسی و منتشر شده بهترین ساعات برای پست گذاشتن بر اساس میزان تعامل کاربران در سطح جهانی به شرح زیر می‌باشد:

  • دوشنبه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱ بعد از ظهر
  • سه شنبه ها از ساعت ۹ صبح تا ۳ بعد از ظهر
  • چهارشنبه ها از ساعت ۹ صبح تا ۲ بعد از ظهر
  • پنجشنبه ها از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعد از ظهر
  • جمعه ها از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح

تأکید براین است که با توجه به مخاطبان هدف و نوع کسب وکار خود، تست و تجربه کنید تا به بهترین زمان برای تبلیغات آنلاین برسید.

 

انتخاب بهترین پلتفرم برای تبلیغات آنلاین

استراتژی انتخاب بهترین پلتفرم، بستگی به منطقه جغرافیایی مخاطبان هدف شما و میزان ترافیک کاربران در یک پلتفرم خاص دارد، مثلا اگر مخاطبان هدف جهانی باشند فیسبوک بهترین پلتفرم است، به دلیل این که بیشترین کاربر را در سطح جهان دارد اما اگر هدف تنها در داخل کشور ایران باشد پلتفرم هایی مانند اینستاگرام، یکتانت، تپسل، صباویژن و غیره است، اگر چین را در نظر بگیرید تیک تاک بیشترین محبوبیت را دارد.

استراتژی های ویدئو مارکتینگ

همچنین به مقاله ترفندهای تولید محتوای ویدیویی خلاق نیز سری بزنید.

تا این قسمت مقاله سعی شد، مفهوم استراتژی ویدئو مارکتینگ برای تبلیغات آنلاین به همراه تعریف و توضیح کلمات کلیدی، به شکل موثر بیان شود. همانطوری که اشاره گردید واژه استراتژی امروزه در دنیای کسب و کار، تجارت، برندسازی وغیره زیاد استفاده می‌شود. اما مسئله اساسی که ذهن را درگیر می‌نماید این است که چطور می­توانیم یک استراتژیست در حوزه کسب و کار و برند خود باشیم.

بحث استراتژی و استراتژیست شدن؛ نیازمند مطالعات زیادی است که خارج از بحث این مقاله می­باشد. اما برای اینکه این مفاهیم را بهتر به خاطر بسپارید بطور بسیار مختصر به این موضوع میپردازیم.

استراتژیست به فردی که استراتژی را تعیین یا طراحی می‌کند گفته می‌شود و مسئولیت تعیین و پیاده سازی استراتژی کسب و کار را به عهده دارد. برخی از وظایف او به شرح زیر است:

  • آگاهی از محیط داخلی و خارجی کسب و کار: مانند رقبا، مشتریان، فناوری‌ها و روندهای بازار
  • تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای کسب و کار
  • تعیین اهداف: اهداف کوتاه مدت و بلندمدت
  • اجرا و نظارت
  • نوآوری
  • یادگیری مداوم

 

نتیجه گیری

استراتژی در واقع گام های رسیدن به هدف است. استفاده از استراتژی‌های ویدئو مارکتینگ به شما کمک می­کند تا بهترین استفاده را از قدرت و تأثیرگذاری ویدئوها در تبلیغات آنلاین ببرید. ویدئو برخلاف محتوای متنی، قادرند احساسات و ارتباط انسانی بیشتری را با مخاطبان ایجاد کنند. مثلا ویدئوی آموزشی می‌تواند بهترین روش استفاده از یک محصول را به مخاطبان نشان دهد و از این طریق به آنها برای خرید انگیزه ببخشد.

انتخاب هدف مشخص، تولید ویدئوهای جذاب و مطابق نیاز مخاطب و انتشار آن در فضای رسانه‌ای، استفاده از ابزارهای اندازگیری برای تجزیه و تحلیل واکنش‌های مخاطبان و غیره از جمله استراتژی های ویدئو مارکتینگ برای تبلیغات آنلاین است.

تصویر محمد کعبی
محمد کعبی
ما در تیم تولید محتوای سکو مدیا تلاش میکنیم تا بهترین راهکارها را برای رشد کسب و کار شما به وسیله دیجیتال مارکتینگ با ابزارهای طراحی سایت، تولید محتوای ویدیوئی و طراحی هویت بصری ارائه دهیم تا کمکی برای بازاریابی و رشد کسب و‌ کارهای اینترنتی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *