نماد ایران سکو

آیا کنوا می‌تواند جایگزین فتوشاپ شود؟

آیا کنوا می‌تواند جایگزین فتوشاپ شود؟

مقدمه

توی این مقایسه، با یک نگاه عمیق به این دوتا ابزار طراحی بصری به شما کمک می‌کنیم ابزاری رو انتخاب کنید که برای کسب‌وکارتون مناسب ترباشه.

کنوا (Canva) و فتوشاپ (Photoshop) دو مورد از محبوب ترین ابزارها برای ایجاد طرح های شخصی شما هستند. اما ویژگی های بسیار متفاوتی دارن. فتوشاپ یک برنامه قدرتمند و همه کاره ست که تقریباً می تونه هر کاری رو با تصاویر انجام بده، اما استفاده ازش میتونه پیچیده باشه. کنوا یک پلتفرم مبتنی بر وب هست که طراحی گرافیکی رو راحت و سرگرم کننده می کنه، ولی ممکنه همه گزینه های پیشرفته ای که فتوشاپ ارائه می کنه رو نداشته باشه. توی این مقاله، ما کنوا و فتوشاپ را به طور مفصل با هم مقایسه می کنیم تا بتوانید بهترین نرم افزار رو با توجه به نیاز خودتون انتخاب کنید.

آیا کنوا می‌تواند جایگزین فتوشاپ شود؟

کنوا و فتوشاپ چی هستند؟

کنوا (Canva) و ادوبی فتوشاپ (Adobe Photoshop) ابزارهای طراحی گرافیکی هستند و به شما این امکان رو میدند که عناصر بصری مختلف رو برای کاربردهای مختلف طراحی کنید. هر دو پلتفرم می تونند برای به وجود آوردن محتوای آنلاین و چاپی استفاده بشن. ویرایش عکس، ساخت موشن گرافیک، و حتی طراحی وب از کارهایی هست که میتونن انجام بدن اما درجه ویرایش فنی ای که میشه با این دو نرم افزار انجام داد به طور قابل توجهی متفاوته.

کنوا برای کاربرهایی طراحی شده که هیچ آموزشی ندیدند یا تجربه طراحی ندارند در نتیجه، استفاده از این نرم افزار براشون آسونه و به راحتی میتونن اونو یاد بگیرند.

این ابزار طیف وسیعی از ویژگی‌های قابل دسترسی رو ارائه می‌کنه که به شما کمک می‌کنه عناصر بصری رو طراحی کنید. کنوا دارای قالب‌ها، تصاویر استوک و ابزارهای ویرایش تصویر هست که استفاده از اونها بسیار راحت و آسان هست.

نقطه ضعف کنوا این هست که مثل فتوشاپ روی تصاویر نمیتوان زیاد کار کرد درواقع دامنه کار طراحی گرافیکی محدودی دارد.

در مقابل، فتوشاپ یک ابزار طراحی حرفه ایه که به طور خاص برای ویرایش تصویر پیچیده و کارهای طراحی گرافیکی “جدی” طراحی شده. طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها رو در اختیار شما قرار می‌ده و به شما امکان این رو میده که حتی پیکسل‌های تکی طرح‌هاتون رو تغییر بدید و ویرایش کنید. معنیشم اینه که ادوبی فتوشاپ از نظر فنی خیلی قدرتمندتر ازکنوا هست ویادگیریش به همون نسبت سخت تره؛ ماه ها یا حتی سال ها طول می کشه تا روی این نرم افزار تسلط پیدا کنید.

با این حال، معنی حرفام این نیست که «قدرتمند‌تر» معادل «بهتر» برای نیازهای شماست؛ تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا بهتون بگیم هر نرم افراز توی چه زمینه هایی بهترین عملکرد رو داره.

آیا کنوا می‌تواند جایگزین فتوشاپ شود؟

چرا باید از ادوبی فتوشاپ استفاده کنیم؟

بالاتر گفتیم فتوشاپ طیف وسیعی از ویژگی‌هاست. بیاید باهم چندتاشو بررسی کنیم:

  1. فتوشاپ به شما این امکان رو میده که عکس ها را به صورت حرفه ای ویرایش و دستکاری کنید. می‌تونید پس‌زمینه‌ها رو پاک کنید، رنگ‌ها رو تنظیم کنید، تصاویر رو با هم ترکیب کنید، فیلترها و افکت‌ها رو اضافه کنید و ….
  2. Adobe Firefly به شما اجازه میده تا تصاویر، جلوه‌های متنی و سبک‌های اصلی و واقعی رو از دستورات متنی یا طرح‌های ساده تولید کنید. برای مثال، توی فتوشاپ، کاربرها می‌تونند تصویری رو که دوست دارند بسازند رو توصیف کنند و Firefly هم اون رو براشون تولید می‌کنه. همچنین کاربرها می تونند به راحتی عناصر رو به ترکیب بندی خودشون اضافه کنند یا اونها رو تغییر بدند.
  3. فتوشاپ به شما کمک می کنه ابزارهای مورد نیازتون رو با نوار ابزار گوشه صفحه به طور واضح، و کادر جستجو پیدا کنید و ازشون استفاده کنید. همچنین می تونید با آموزش ها و دوره های آموزشی مهارت های بیشتری در زمینه این ابزار طراحی کسب کنید و خودتون رو ارتقا بدید.
  4. فتوشاپ یه ابزار طراحی قدرتمنده و به شما این امکان رو میده که به راحتی برای موبایل و وب طراحی کنید. می تونید لوگو، نماد، بنر، پوستر، ماکت و موارد دیگه ای به وجو بیارید. همچنین می تونید طرح های خودتون رو با فرمت ها و وضوح مختلف برای دستگاه های مختلف ذخیره کنید.
  5. فتوشاپ به شما اجازه میده با استایل طراحی و تایپ کنید. می‌تونید گرافیک‌های برداری، تصاویر، طرح‌ها و جلوه‌های متنی رو با براش ها، اشکال، فونت‌ها و سبک‌های مختلف ایجاد کنید. همچنین می‌تونید از لایه‌ها و ماسک‌ها برای آزمایش ویرایش‌های مختلف بدون آسیب رسیدن به تصویر اصلیتون استفاده کنید.
  6. شما میتونید یه وسیله فتوشاپ فایل های مورد نظر خودتون رو با Adobe Creative Cloud همگام سازی و به اشتراک بذارید. می تونید از هر دستگاه یا برنامه ای به کار خودتون دسترسی داشته باشید. همچنین می تونید توی پروژه های خودتون با دیگران همکاری کنید و کارهای خودتون رو به صورت آنلاین به اشتراک بگذارید.
  7. فتوشاپ به شما این امکان رو میده که با دیگران روی طرح هاتون به صورت ناهمزمان کار کنید. می تونید از دیگران دعوت کنید طرح های خودشون رو ببیند و یا در صورت نیاز ویرایش کنند. همچنین می تونید از ابزارهای نظرات و بازخورد برای برقراری ارتباط با اعضای تیم یا مشتریان خودتون استفاده کنید. قابل توجه هست که این ویژگی به صورت پیش فرض روی نسخه دسکتاپ وجود ندارد و باید از ابزار های این مجموعه (Adobe Creative Cloud) برای دسترسی به این مورد استفاده کرد.
آیا کنوا می‌تواند جایگزین فتوشاپ شود؟

چرا باید از Canva استفاده کنم؟

اگه به دنبال یک راه ساده، آسون و سرگرم کننده برای ایجاد گرافیک جذاب با حداقل تجربه و هزینه هستید، ممکنه دلتون بخواد از کنوا به جای فتوشاپ استفاده کنید.

چند تا دلیل برای استفاده از کنوا (Canva) به جای فتوشاپ:

  1. کنوا مبتنی بر وب هست و در هر مکانی به راحتی قابل دسترسیه. برای استفاده از کنوا نیازی به دانلود یا نصب نرم افزار ندارید. می تونید از هر مرورگر یا دستگاهی، از جمله موبایل و تبلت، بهش دسترسی داشته باشید. همچنین میتونید به صورت آنلاین یا آفلاین با برنامه دسکتاپ کنوا کار کنید.
  2. کنوا به عنوان یک ابزار طراحی دارای تنوع زیادی از قالب هاست. می‌تونید از کنوا برای ایجاد انواع مختلف کارهای گرافیکی مثل پوستر، فیلم، دعوتنامه و موارد دیگه به راحتی استفاده کنید. شما میتونید از بین بیش از ۲۵۰۰۰۰ قالب رایگان انتخاب کنید یا قالب خاص خودتون رو از پایه، طراحی کنید. همچنین میتونید طرح های خودتون رو با رنگ ها، فونت ها، تصاویر و متن های مختلف شخصی سازی کنید.
  3. کنوا تعداد زیادی عکس و فونت استوک رو به صورت رایگان یا با هزینه های کم ارائه می کنه. می‌تونید از کنوا برای دسترسی به بیش از ۱ میلیون عکس و وکتورهای رایگان استفاده کنید، یا عکس‌های پریمیوم رو با قیمت کمتر از ۱ دلار بخرید. همچنین می تونید از حدود ۳۵۰۰ فونت رایگان استفاده کنید یا فونت های مورد نیاز خودتون رو آپلود کنید.
  4. کنوا از ویژگی های شگفت انگیز هوش مصنوعی برخوردار هست که طراحی رو برای شما راحت تر و سریع تر می کنه. می تونید از Canva’s Magic Design برای ایجاد الگوهای طراحی شخصی سازی شده از یک تصویر یا سبک استفاده کنید. می‌تونید از Canva’s Magic Presentation برای ایجاد ارائه‌های نمایش اسلاید از یک درخواست استفاده کنید. می تونید از Canva’s Magic Write برای ایجاد کپی های جذاب از طرح های خودتون استفاده کنید. همچنین می‌تونید از نرم‌افزار هوش مصنوعی کنوا برای اضافه کردن یا حذف عناصر از تصاویر با چند کلیک استفاده کنید.
  5. لایسنس کنوا ارزان تر از لایسنس فتوشاپ هست. می‌تونید از کنوا به صورت رایگان با ویژگی‌های محدود استفاده کنید، یا با پرداخت ۹۹ دلار در ماه یا ۱۱۹.۹۹ دلار در سال اون رو به Canva Pro ارتقا بدید. Canva Pro به شما امکان دسترسی نامحدود به محتوا و ویژگی های پریمیوم مثل حذف پس زمینه، تغییر اندازه طرح ها و زمان بندی پست های رسانه های اجتماعی رو میده. همچنین می تونید از Canva for Teams با ۱۴.۹۹ دلار در ماه یا ۱۴۹.۹۰ دلار در سال برای حداکثر ۵ نفر یا ۳۷.۹۹ دلار در ماه در صورت پرداخت ماهانه استفاده کنید.  Canva for Teams ویژگی‌های بیشتری رو برای همکاری و برندسازی به شما میده، مثل کیت‌های برند، گزارش‌های تیم، و گردش کار تایید طراحی. در حالی که هزینه لایسنس فتوشاپ ۲۰.۹۹ دلار در ماه یا ۲۳۹.۸۸ دلار در سال هست البته فتوشاپ طرح ها و تخفیف های دیگه ای رو برای دانش آموزها، معلم ها و مشاغل موجود در نظر گرفته.
  6. کنوا یک ابزار طراحی عالی برای کسانی هست که طراح نیستند ولی احتیاج به ابزاری دارن که بتونند سریع و راحت باهاش کار کنند و طرح هایی رو برای استفاده شخصی یا حرفه ای به وجود بیارند. همچنین برای هر کسی که می‌خواد برای چندین پلتفرم با کمترین دردسر طراحی کنه هم مناسب هست. اما! قرار نیست کنوا یک ویرایشگر عکس با عملکرد بالا یا نرم افزار طراحی گرافیکی مثل فتوشاپ باشه.
آیا کنوا می‌تواند جایگزین فتوشاپ شود؟

من یک فرد حرفه ای و با تجربه هستم، می تونم از کنوا به جای فتوشاپ استفاده کنم؟

  • فتوشاپ از ویژگی ها و ابزارهای پیشرفته تری نسبت به کنوا برخوردار هست. کنوا یک ابزار آنلاین برای کاربرهاییه که می خوان با قالب ها، تصاویر استوک و فونت ها یک کار گرافیکی ساده بسازند. فتوشاپ گزینه های بیشتری برای ویرایش تصویر، طراحی برداری، ابزارهای سه بعدی، ابزارهای انیمیشن و…. داره.
  • فتوشاپ به شما آزادی خلاقیت و انعطاف بیشتری نسبت به کنوا میده. کنوا الگوها و عناصر از پیش ساخته شده داره که می تونید با رنگ ها، فونت ها، تصاویر و متن، اون ها رو شخصی سازی کنید. فتوشاپ به شما امکان میده هر چیزی رو از پایه طراحی کنید یا هر تصویر یا المان گرافیکی ای رو که دوست دارید بهش اضافه کنید. همچنین میتونید هر عنصری رو در طراحی خودتون با افکت ها و تنظیمات ویرایش کنید یا ارتقا بدید.
  • فتوشاپ از کنوا قابل اعتمادتر و امن تره. کنوا به اتصال اینترنت و عملکرد مرورگر شما متکیه. اگر مشکل اینترنت یا سرور دارید، ممکنه که دسترسیتون رو از دست بدید یا نتونید طرح هاتون رو ذخیره کنید. همچنین ممکنه در حین ارسال یا چاپ طرح های خودتون از کنوا، مشکلاتی با سازگاری یا کیفیتشون داشته باشید. فتوشاپ روی درایوهای کامپیوتر شما اجرا میشه. شما می تونید بدون هیچ مشکلی به صورت آفلاین کار کنید. و همچنین می تونید فایل هاتون رو در فرمت ها و وضوح مختلف بدون افت کیفیت ذخیره کنید.
  • فتوشاپ یکی از بهترین نرم افزارهای ویرایش عکس برای مبتدی ها و حرفه ای هاست. ویژگی ها و ابزارهای زیادی داره که به شما امکان میده تصویرهای خیره کننده رو به راحتی طراحی کنید. همچنین کنترل، خلاقیت، انعطاف پذیری، قابلیت اطمینان و امنیت بیشتری رو نسبت به سایر برنامه ها یا خدماتی مثل کنوا ارائه میده. اما اگر کارتون رو با کنوا شروع کردید اصلا ناراحت نباشید چون کنوا میتونه یک راه حل مفید قبل از فرو رفتن توی دنیای پیچیده فتوشاپ باشه.

نتیجه گیری

در نهایت – و همونطور که در سراسر این مقایسه دیدیم – فتوشاپ گزینه های ویرایش تصویر و ویژگی های پیشرفته تری رو نسبت به کنوا به ما ارائه میده، در حالی که کنوا طیف وسیع تری از ابزارهای طراحی با استفاده آسون (و بعضی از ابزارهای غیر طراحی خیلی مفید) رو برای طراح ها و مشاغل غیر حرفه ای در نظر گرفته.

اما کدومش یک برای پروژه شما مفید تره؟

به نظر من، کنوا برای هر کسی که یک طراح گرافیک تجاری تمام وقت یا خلاق بصری نیست، انتخاب مناسب تریه. برای این حرفم چند تا دلیل دارم.

اول، استفاده از کنوا به طرز فوق‌العاده ای راحته – تا وقتی که ابتدایی‌ترین مهارت‌های فناوری اطلاعات رو داشته باشید، می‌تونید طرح‌های جذابی رو با کنوا تولید کنید (اونم فقط در عرض چند دقیقه!).

دوم، داخل کنوا میتونید الگوها، عکس‌ها و ویدیوهای استوک خیلی زیادی رو پیدا کنید. این ویژگیش به این معنیه که شما مجبور نیستید همه چیز را از اول طراحی کنید یا زمان و پول خودتون رو صرف جستجوی این عناصر، خارج از پلتفرم کنوا کنید.

و در نهایت، ویژگی های اضافی کنوا (ابزارهای ارائه، برنامه ریز محتوا، سازنده وب سایت و…) اون رو به یک کیت کاملا مفید برای هر کارآفرین، کسب و کار کوچک یا تولید کننده محتوا تبدیل می کنه.

فتوشاپ بدون شک انتخاب بهتری برای طراح های حرفه‌ای و عکاس ها، طراحان گرافیک یا افراد خلاق و ایده پرداز، از طیف عظیمی از ویژگی‌های پیشرفته بهره‌مند میشن که فتوشاپ اون ها رو ارائه میده.

تصویر حسین نورائی
حسین نورائی
ما در تیم تولید محتوای سکو مدیا تلاش میکنیم تا بهترین راهکارها را برای رشد کسب و کار شما به وسیله دیجیتال مارکتینگ با ابزارهای طراحی سایت، تولید محتوای ویدیوئی و طراحی هویت بصری ارائه دهیم تا کمکی برای بازاریابی و رشد کسب و‌ کارهای اینترنتی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *